torsdag 21 april 2011

Väck mig och berätta att jag bara drömt...

Det som jag befarat i flera månader har hänt.. Igår var pappa och träffade arkitekten, då han äntligen berättar hur mycket han arbetat med vårat hus och hur mycket han vill ha betalt. Varför jag säger äntligen är för att jag i flera månader frågat efter en tidrapportering, vi har ju såklart velat veta ungefär hur vi ligger till under tiden han ritat. Till saken hör ju att vi väldigt tidigt insåg hur omständig han var, och hur tidskrävande det var, men det kändes som att vi var något på spåren så dumt att börja om från början med någon annan. Men det skulle vi ha gjort, vi är ju nöjda med ritningen det är inte det, men vi hade ju en ganska klar bild från början med hur planlösningen skulle se ut. Sen har han under arbetets gång försökt få oss på andra tankar, med vissa saker har vi vikt oss för att han sagt att det inte går men annars så har vi stått på oss och övertalat honom att det är så vi vill ha det.
Ja men till saken, han säger att han arbetat mellan 500-600 timmar men att han förstår ju att han inte kan ta betalt för alla timmar han lagt ner, så han vill ha betalt för 350 tim. Alltså 420 000:-, snacka om att detta spräcker budgeten.
Jag går som i dvala, tror lixom inte att det är sant. Skall vi snåla på HELA husbygget pga honom. Skall vi gräva igen poolhålet??
Visst det är ett stort hus, jag har ju förstått att det inte skulle kosta 50 000 som pappa och J skrev först i budgeten.
Men närmare en 1/2 miljon. Snälla väck mig NU!

4 kommentarer:

  1. Har ni något avtal skrivet? Har ni diskuterat arvode alls? Har han presenterat preliminär tidsåtgång?
    För mig låter det orimligt att kunna presentera en faktura på nästan en halv miljon utan att först ha meddelat hur ni ligger till.
    Han borde delfakturerat eller informerat er mycket tidigare.
    Hör med ARN.
    Sen låter 5-6 hundra timmar otroligt mycket.
    Jag måste kolla närmare på ert hus, för det måste vara ett slott, eller?

    SvaraRadera
  2. Hej, nej tyvärr inget avtal. Arkitekten i fråga arbetar vanligtvis mest mot företag och säger att han aldrig tidigare skrivit papper och att det aldrig varit några problem.
    Ingen preliminär tidsåtgång, I augusti när vi föst möttes och berättade våra förslag och vad vi behövde hjälp med så var vi inställda på ca 1 månad, men kände ju inte för att börja pressa honom innan han ens börjat så vi frågade inte.
    Sen började karusellen, med flertal återbud när vi stämt möte, resor och älgjakt och sjukdom med sjukhusvistelse mm.
    I nov var jag riktigt upprörd och föreslog att vi skulle avsluta och så kunde någon annan slutföra, för oss var det för att det tog sån tid, men jag föreslog det till honom eftersom att han var sjuk. Men det ville han inte.
    Någon gång innan jul sa han att nu är det 40 tim till bygglovsfärdiga handlingar.. sen dröjde det iaf till slutet på feb. Så har hela denna resa varit. Medan han har sagt att denna process tar tid, det är fullt normalt med 6 månader. Nu vet vi inte hur vi skall gå till väga? Vi letar information om det överallt. ARN va ett bra förslag får kolla upp det på tisdag.
    Jag har försökt lägga upp bilder på ritningarna tidigare, skall försöka igen. Eller kanske inte ska det, måste veta att det är huset vi ska bygga!?

    SvaraRadera
  3. Han ska kunna specificera datum för nedlagda timmar, precis som alla andra entreprenörer.
    Som riktlinje så tog Varianthus 30.000:- i handpenning för att göra bygglovsritningar. Denna summa skulle täcka arkitektens tid, om det inte blev något bygge i slutändan.
    Så du hör ju orimligheten i hans faktura.
    Ring några andra arkitekter och fråga vad de ska ha ungefär för en privatvilla, så får du höra i vilket spann de ligger i.

    SvaraRadera
  4. Hej, jag håller med Per, summan som er arkitekt och framför allt antalet timmar han har lagt ner på jobbet låter fruktansvärt orimligt. Ärligt talat tror jag det är en bluff på gång och jag skulle aldrig betala de summorna, speciellt när det inte ens är något avtal skrivet. Mitt råd är att undersöka vad som är rimligt i antalet timmar nedlagt på hans jobb med andra arkitekter. Det är helt klart något som inte är rätt här. Lycka till /Magnus

    SvaraRadera