onsdag 8 februari 2012

Att bygga hus idag..

Vi har dragit en slutsats. Att bygga hus idag innebär att man skall veta ALLT innan man börjar bygga.
Man skall veta vad man skall ha för golv innan man gjuter plattan, man skall veta vart möbler ska stå och tavlorna hänga redan under uppbyggnad av väggar och tak för att belysningen skall hamna på rätt ställe. Det är inte lätt!
Vi hade egentligen bestämt att vi ville ha betonggolv innan vi gjöt, men inte tagit reda på all fakta och hur det skulle gå till för att få det bästa resultatet. Önskar att jag hade läst lite mer om hur man går tillväga innan vi började bygga. Förra veckan hade vi en firma ute på bygget för att diskutera och ta in offert på just betonggolv. http://www.pmindustrikunsult.se/ 
Vi skulle ha kontaktat dom innan vi gjöt plattan så hade dom tagit dit sina slipmaskiner dagen efter gjutning. Nu har det gått 7 månader och pappa och J tyckte att de var jätte duktiga när de slet med helikopterslip mm för att få så jämn yta som möjligt. Men det gjorde det tydligen bara värre för golvfirmans arbete, nu är golvet jättehårt och det krävs mycket jobb för att få till det. Man skall heller inte ha byggt upp väggarna så att de kommer åt med sina maskiner. Pappa och mamma har därför tänkt om, troligtvis blir det stora grå klinkersplattor istället.
till vår våning däremot skall han räkna på vad det kommer att kosta att ha betonggolv i kök/vardagsrum och barnens allrum. Det är inte gjutet på värmegolvet än och det är en yta som är "lätt" att komma åt. Resterande rum får vi hitta på nåt annat i. Nu har vi också chans att bestämma nyans och glans mm på golvet. Ååå dessa val, fan räcker det inte med att jag vet att jag vill ha betonggolv;)

Idag beställde jag en jättemysig grå skimrande matta att lägga in i pappas sovrum. Ska betsälla en tapet och måla ett lager till så är snart pappas sovrum beboligt:) Här är en inspirationsbild till hans sovrum.


Tycker att det är manligt och mysigt:) Ska bli så kul att inreda, som tur är så har jag fått min vilja igenom att få bestämma hur han ska ha det.

Igår var jag en heldag hos vår telefonikund watt & veke, tråkigt att de hade problem, men det var kul för mig att träffa några som jobbar där och kul att få se så mycket fina lampor. De var i full gång att få iordning, på lördag slår de upp dörren till en butik i Stockholm. http://www.wattveke.se/
De flyttar kontor och lager till Eskilstuna där de idag redan har ett kontor och Outletbutik. Så nu är det min röst man hör när man ringer dit.. hua. Vad gör man inte för kunderna;)

Här är några exempel på lampor från watt & veke som jag verkligen kan se att vi har i huset. Den rutiga blir ju perfekt i pappas rum:) och de har flera lampor som "skriker" natur.. så fina!






Vecka 12 planerar jag och J att åka till Idre med barnen, ska bli såå mysigt. Vi behöver en paus, så när våra vänner frågade om vi ville låna deras stuga så var det inte så svårt.
Nu är det mycket på jobbet men det är bara kul, fredagar får jag vara ledig för att ägna mig åt bygget, det är jättebra, välbehövligt:)!

Har inte bloggat sen jul, har varken funnits tid el lust.. men så kul det var idag. Imorgon skall jag ta lite nya bilder på bygget så att ni får se hur långt vi kommit:)

Kram och God natt! /M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar